Hoe het begon

Toen Patrick Follon in 2007 zijn mooie baan bij SIDN opgaf en zelfstandig ondernemer werd was er geen ondernemersplan. Dat lag niet in zijn natuur aangezien hij door zijn voormalige werkgevers en collega’s vaak geroemd werd om zijn planmatige en resultaatgerichte aanpak. Het was ‘tijd voor iets nieuws’. Het economisch tij was nog goed en zijn motivatie om met een veelheid en diversiteit aan organisaties samen te werken was groot.

De eerste opdracht

Bij de eerste opdracht was het direct raak. De IT infrastructuur van Achmea en Interpolis was zojuist uitbesteed en een nieuwe Regie-organisatie moest worden ingericht. Patrick werd gevraagd om dit aan te pakken. Een complexe en omvangrijke klus, die na een periode van twee jaar naar grote tevredenheid van de opdrachtgevers werd afgerond.

Focus aanbrengen

Gesterkt door deze ervaring besloot Patrick zijn bureau vervolgens volledig te gaan richten op dienstverlening rond IT outsourcing, offshoring en Regie-voering. Sterke samenwerkingsrelaties smeden tússen organisaties werd de kern en de missie van het bedrijf.

Toename van klanten vraagt om ander bedrijfsmodel

Nederland zat inmiddels in een forse economische crisis, maar de aanvragen voor opdrachten namen toe. De dienstverlening rond IT outsourcing werd sterk uitgebreid en vele opdrachtgevers hebben inmiddels baat gehad bij het inschakelen van ons bureau.

Er kwam veel meer werk binnen dan Patrick zelf kon uitvoeren. Het was de aanleiding voor een vernieuwd bedrijfsmodel: een netwerkorganisatie bestaande uit onafhankelijke consultants met wie kennis, ervaring, opdrachten, ‘best and next practices’ worden uitgewisseld. Op deze manier breidden we onze capaciteit en expertisegebieden fors uit en elke klantvraag konden we zo bedienen. Zie een aantal voorbeelden van onze klant cases en opdrachten.

De eenmanszaak werd omgezet naar een BV en de naam veranderde van Follon.nl naar Follon & Partners. In 2016 werd een nieuwe kantoorlocatie in gebruik genomen in Amsterdam.

Uitbreiding dienstverlening, certificeringen en accreditaties

De groei zette door, ook in de Corona-periode, en de dienstverlening werd verder uitgebreid. Zo investeerde F&P in opleidingen en behaalden tientallen certificeringen. F&P werd geaccrediteerd als trainings- en certificeringsorganisatie en we lanceerden ons opleidingsinstituut.

Ook investeerden we in de praktijk van multi-vendor regievoering en Service Integratie. Trots dat we als eerste in de Benelux de SIAM Professional certificering behaalde. Vervolgens behaalde F&P de accreditatie voor de gehele leergang Service Integration Manager. F&P was  hiermee de eerste organisatie wereldwijd die geaccrediteerd is op dit hoogste niveau van Service Integratie.

Ontwikkelen van de beroepsgroep

Onze expertise houden we niet alleen voor onszelf of voor onze klanten, maar stellen deze breder beschikbaar aan de markt. We ondersteunen en ontwikkelen zo de gehele beroepsgroep op het vakgebied van Sourcing en Service Integratie. We zijn actief in onder meer het bestuur van Vereniging Sourcing Nederland en richtten we Service Integratie Nederland op.

Dankwoord

We willen graag iedereen bedanken die met ons afgelopen jaren heeft samengewerkt. Zonder de warme samenwerking met opdrachtgevers, partners, experts, leveranciers en relaties hadden we zeker niet gestaan waar we nu staan. We vertrouwen op een net zo’n vruchtbare samenwerking in de toekomst!